En toen was er... De Zuidtangent
In 1971 telde het dorp Vijfhuizen 2.655 inwoners, in 1996 waren dat er 2.832 en in 1980 circa 3.200. Het openbaar vervoer was destijds heel beperkt. Slechts enkele malen per dag reed er een bus, maar die toerde naar dorpen waar we niet naar toe wilden. In het weekend konden we uitslapen; de bus reed namelijk niet in het weekend. Dat is lange tijd nog zo gebleven. Maar het dorp groeide en het verkeer in de regio nam uitbundig toe.
Eind jaren 90 werd de autoweg N205 aangelegd. Daarnaast moest er een snelbus, de Zuidtangent, komen om de toenemende stromen busreizigers op te vangen. En de komende tentoonstelling Floriade in Vijfhuizen noopte bovendien nog tot spoed. In 2002 moest de bus zoals gepland rijden tussen Haarlem- Schalkwijk en Schiphol. Wethouder Kroon die in die tijd bij het project betrekken was, deelde het bestuur van de dorpsvereniging mee: “Jullie krijgen dan een aansluiting en dus een directe verbinding met Schiphol”.
Gefronste wenkbrauwen
Dat stemde het bestuur tot grote vreugde. Maar toen de plannen werden voorgelegd fronste men de wenkbrauwen. Een busbaan dwars door de groene strook van de Poelpolder en met een gigantisch hoge brug over de Ringvaart. Dat kan toch niet. De wijkraad van Schalkwijk en de dorpsvereniging Vijfhuizen achtten dit onaanvaardbaar en stelden een andere en goedkopere verbinding voor via de bestaande brug over de Ringvaart bij de Schipholweg. Er volgde langdurig en intensief overleg. Uiteindelijk viel het besluit: de route bleef dezelfde, maar de hoge brug werd vervangen door een aquaduct. Een ingrijpend gebeuren in het landschap. Precies op de baan van de Zuidtangent was er destijds een fraai landelijk uitzicht op de boerderij die net op de rijstrook lag.
Gigantisch project
Dat uitzicht werd dus verleden tijd. Nu passeert de bus op grote diepte. De aanleg was een gigantisch project, bemoeilijkt door de sterke waterdruk van de Ringvaart. Een monument op zich. De naam Zuidtangent werd veranderd door verdere uitbreidingen van het netwerk, nu gebruikt men getallen voor de diverse buslijnen op het vrij liggende traject. Het “Zuidtangent-project” leidde tot grote toename van het aantal reizigers, maar het autoverkeer nam nog sterker toe.
Reint Buser